VERSENYTÁNC
A versenytánc versenyekről röviden
A versenytánc versenyeket jellemzően három kategóriában rendezik meg: standard táncokban, latin-amerikai táncokban és tíztáncban. Az első két kategóriában öt-öt táncot kell a versenyzőknek eltáncolniuk (standard táncok: angol keringő, tangó, bécsi keringő, slow fox és quickstep; latin-amerikai táncok: samba, cha-cha, rumba, paso doble, jive), a tíztánc versenyeken a versenyzőknek egy verseny keretein belül kell bemutatniuk az öt standard és az öt latin-amerikai táncot.
Az egyes versenyeken belül a párosok az induló létszámtól függően több fordulóban versenyeznek (selejtező, elődöntő, középdöntő, döntő). A pontozóbírók a megadott pontozási szempontok alapján az egyes fordulókban azt döntik el, hogy mely párosokat javasolják továbbjutásra (a továbbjutásra javasolt versenyzők rajtszáma mellé X-et tesznek). A legtöbb X-et gyűjtött párosok jutnak tovább a következő fordulóba. A döntőben a pontozóbírók tánconként rangsorolják a párosokat aszerint, hogy ki érdemli meg az első, második, harmadik, negyedik, ötödik és hatodik helyezést. A végső eredményt a tánconkénti összesített eredmény adja meg.
A Magyar Bajnokság – mint minden sportágban – az év legrangosabb hazai versenye, amely többek között azt is meghatározza, hogy kik képviselhetik hazánk színeit az adott év kiemelt világversenyein (Európa- és Világbajnokságon, Kupákon). A Magyar Bajnokságokat már több éve hagyományosan év elején, a Magyar TáncSport Szakszövetség rendezi meg minden korosztály részére.
A hazai versenyrendszerben sportolóink különböző versenyosztályokban és korosztályokban mérhetik össze tudásukat úgynevezett klubközi pontszerző és kiemelt versenyeken (területi és országos bajnokságokon, ranglistaversenyeken). A páros versenyek mellett jellemzően nyolc párosból álló formációs csapatok részére is évente több alkalommal írnak ki versenyeket. Az aktuális versenyekről honlapunkon az események menüpontban tájékozódhatnak. 2014-től versenyzőink már a Magyar TáncSport Szakszövetség (MTáSZ) és a TáncSport Világszövetség (WDSF) professzionista versenyrendszerében is összemérhetik tudásukat egymással.
A versenytáncok rövid bemutatása
STANDARD TÁNCOK
Angol keringő
Az Angol keringő a húszas években fejlődött ki a Bécsi keringő egyik utódjából, amely a régi „kerek” fordulások mellett már az „egyenes irányú mozgás” új elemeit is tartalmazza. Származási helye után nevezték el „angol keringő”-nek, ezt a nevet azonban csak 1929-től használják a versenyeken, pedig már az 1922-es világbajnokságon is táncolták. Kezdetben előretörekvő tánc volt, ”dance of passing feet”, a Boston és Slox-fox stílusában, később a megnövekedett fordulásoknak köszönhetően az ütem végén a lábakat zárták. A tánc átlós szerkezetet kapott, a jobbra és balra fordulásnál ¾ fordulatot táncoltak, ezt az új, angol tánctanárok által megkoreografált formáját ismerte el 1927-ben az Imperial Society. Ütem: ¾
Tangó
A tangó származása elválaszthatatlan az argentín néplélektől és Buenos Airestől. A Tango elnevezés a „tambor” /dob/ szóra vezethető vissza, mely olyan ünnepeket idéz, melyet a fekete dél-amerikaiak dobszója kísért. A táncos és zenei befolyás a kubai Habanérából és az argentín Milongából származik. A modernizált Tangó Buenos Aires kikötőnegyedében terjedt el, a szexuális kapcsolat táncos ábrázolása volt: kemény-lágy, agresszív és szentimentális, ellentétekben gazdag. 1907-ben került a Tangó Európába, mindenekelőtt Párizst bűvölte el. 1912-ben Tangó-láz tört ki egész Európában. 1920/21-ben a dél-amerikai Tangót az angolok megreformálták, 1922-ben Tangó konferenciát rendeztek, 1929-ben a mai formáját véglegesítették: rándításszerű mozdulatok, elsősorban a fejé, szenvedélyes előre haladó mozgások, késleltetések és figuralezárások jellemzik. Ütem: 2/4
Bécsi keringő
Neve a német „waltzen” /forogni, keringeni/ szóból származik. A keringő elődjei a XII.-XIII. században fellelhetők, a minnesangerek idejében. A német „Springtanz” /ugrótánc/-ban lehet a keringő eredetét felismerni. A legtöbben azonban a Dreher-re vagy Landler-re vezetik vissza, a XVI. századtól kezdődően. 1750 körül fordult elő a walzen szó mint táncforma. A Keringő diadalmenete a bécsi kongresszus /1815/ után kezdődött. A nürnbergi tánctanárnak, Paul Krebsnek köszönhető, hogy 1951-ben az osztrák keringőtradíció és az angol stílus összekapcsolását megteremtette, és a Bécsi keringőt mint egyenjogú standardtáncot ismerték el. Ütem: ¾
Slowfox
A Foxtrott eredete a Onestep-ben és a Rag-ben keresendő. A Onestep 1910 körül került Európába egyszerű lépésformájával, sasszé nélküli haladó tánc volt. Angliában kiszorította a keringő. Amikor 1912-ben tért hódított a Ragtime mint zenei forma, akkor alakult ki a Onestepből a Rag. Ezt a húszas években az angol tánctanárok az angol stílus alapjaként fejlesztették tovább. A sarokkal indított lépés és az új testtechnika sokkal nagyobb lendületet tett lehetővé. 1922-ben találták meg a Foxtrott még ma is érvényes formáját, 1924-től a zene gyorsaságától függően egy lassabb variációra, a Slow Foxtrottra /Slowfox/ és a gyorsabb ún. Quickstepre vált szét. A Slowfox lineáris lépésmintákat követő, művészien megformált , hosszú, sikló járómozgáson alapul. Ütem: 4/4
Quickstep
A Slowfox-szal közös eredetű Quickstep-et kezdetben a „ Quicktime Foxtrott és Charleston”-nak nevezték, a legvidámabb és legszórakoztatóbb társastáncnak tekinthetjük. A II. világháború után alapos stílusváltozáson ment keresztül azáltal, hogy innentől kicsi, ritmikus szökellő lépésekkel egészült ki. Ütem: 4/4
LATIN-AMERIKAI TÁNCOK
Samba
A Samba eredetileg több táncforma gyűjtőneve,melyet az afrikai rabszolgák vittek magukkal új hazájukba Brazíliába. Neve a semba szóból ered, ami tipikus csípőmozgásokat jelöl. A kultikus ünnepeken az extázis, a mámorító tánc állt középpontban. A „ samba de moro „ nevű körtánc, amit a mai modern samba elődjének tekinthetünk. A samba zene egy úgynevezett Perkussziós zene, jellemzői a polimetria és a poliritmika. Afrikai portugál keveréke a maxixe, nem aratott nagy sikert, 1924-25 től veszik fel a versenyprogramokhoz, de csak 1959 –től hozza meg a samba átalakulását a „népiestől” a mai sportos sambáig. Ütem: 2/4
Cha-cha-cha
A Cha-cha az afrokubán zenei fejlődésnek a legújabb zenei jelenségei közé tartozik. A cha-cha először éppúgy, mint a mambó zenei forma volt. A Cha-cha mesterségesen alkotott tánc, a rumbának és a mambónak egy változata, megalkotója Enrique Jorrin Havannából, aki 1953-ban a túl gyors mambót lelassította mambó cha-chára. A Cha-cha-cha szó a zene ritmikus részének tekinthető, mint triola. 1954-től a legkedveltebb divattánc lett. 1961-ben vették fel a versenytáncok közé. Ütem: 4/4
Rumba
A Rumba eredetileg több kubai párostánc gyűjtőneve, a szó annyit jelent ünnep, tánc. A zeneileg gazdag afrokubai ritmusokból két tánc fejlődött ki, a 19. században a Habanéra és a 20.században a Modern Rumba. A zenét vagy lassan játszották – Rumba boleró -, vagy gyorsan – rumba Guaracha, kubai rumba -.
A rumba 1930-ban New-Yorkon keresztül kerül Európába. Ekkor nem érvényesülhetett, csak 1945 után fedezték fel újból a franciák. A két rumbaháború (1956-1958, 1961-1963) alatt a rumba technika szabványosításáról vitatkoztak. A Cuban style, amit Pierre a mambóból fejlesztett ki vetekedett a Square Rumbával, a lassú rumbával, melyet Lucien David alkotott. A Cuban style terjedt el és 1964-ben sikerült is a versenyek alapanyagaként elismertetni. Ütem: 4/4
Paso Doble
A Paso Doble eredetében spanyol tánc, amelyet spanyol mars zenére táncoltak. A mai formáját Franciaországban alkották meg. A Paso Doble bikaviadalt ábrázol, ahol a férfi a torreádor, a nő pedig a piros kendőt, a torreádor capaját testesíti meg. A férfi és a nő együtt mozog egy elképzelt bika körül, miközben flamenco-elemeket és arénabeli küzdelemre jellemző figurákat adnak elő. A kettős lépés nevű tánc a sarok és féltalp hangsúlyos lehelyezésével és ritmikus haladó lépéseivel 1959 óta szerepel a versenytáncok között. Ütem: 2/4
Jive
A jive sok elődtánc stilizált harmónikus egyvelege: Lindy Hop, Blues, Boogie, Boogie-Woogie, Jitteburg, Bebop, és a Rock’an’Roll. Az USÁ-ban honos táncokat a katonák hozták át Európába. A háború után a Boogie lett az uralkodó zene. A bírák a közönséges alapformákat stilizálták egy finomabb táncosabb formába, így került a versenytáncok anyagába 1968-ban. Ütem: 4/4
A professzionista szekció hírei
AKROBATIKUS ROCK’N’ROLL
A versenysport fejlődése egészen sajátos módon ment végbe, azaz a rock’n’roll-versenyeket, amelyek ténylegesen csak a 70-es években kezdődtek, nem lehet az 50-es évek reneszánszának tekinteni. A zene, amely közkedveltségét tekintve hasonló, mint pl. egy Glenn Miller vagy Louis Amstrong Swing, ismét motorja lett ennek a fejlődésnek, – hisz a fiatalok számára hasonlóak a mozgatórugók, – ezúttal mégis a „más”, ill. a „különleges” és nem a „forradalmi”, hanem sokkal inkább a „látványosság” volt az ami, a rock’n’roll-táncolást az ugrálóslépéssel és az akrobatikával oly vonzóvá tette.
Az akrobatika az elkápráztatás és a temperamentum mellett még egy sportos jelleget is magával hozott, ami megfelelt az ifjúkori dinamikának. Mivel a sportos oldal csúcsteljesítményeket és ezzel összefüggően nagy erőbevetést igényelt, a rock’n’roll sportolók száma a szabadidős rock’n’rolleresek nagyobb körén belül egy kisebb körre korlátozódott. A svájci René Sagarra hozta át Németországba a 70-es évek elején a rock’n’rollt, az arra jellemző ugrálóslépéssel. Ebben az időben a rock’n’roll-versenyeken, amiket tánciskolákban vagy diszkókban tartottak, még többnyire a lapos lépések voltak érvényben.
A sportág nemzetközi szövetsége a World Rock’n’Roll Confederation (WRRC), amely több, mint 30 nemzetet foglal magában. A WRRC 1994-óta társult tagja a World DanceSport Federationnek (WDSF) és ezzel közvetlen tagja a SportAccordnak.
Versenyzőink különböző kategóriákban versenyeznek hazai és nemzetközi szinten is. Az alsóbb korcsoportokban (children – nemzeti szinten, serdülő és junior – nemzeti és nemzetközi szinten a felnőtteknél C – nemzeti szinten, B – hazai és nemzetközi szinten) az akrobatikát erősen korlátozzák vagy akár meg is tiltják. Ezt a figurakorlátozások által határozzák meg (része a Versenyszabályzatnak).
A osztályban az akrobatikus figuráknak szinte semmi korlátja nincs. 1994 januárja óta legfeljebb dupla fordulatok (például salti, csavar) engedélyezettek. 1990 óta nemzetközi síkon a Világ- és Európa-bajnokságokon kívül létezik a World-Masters sorozat is, ennek alapján állítják össze a világranglistát. Itt a párok a megfelelő fordulókban a K. O. rendszer szerint táncolnak. Ezen kívül további nemzetközi versenyeket szerveznek a rock’n’roll-páros és lányformációban is.
A rock and roll története
A rock and roll több műfaj keveredéséből született. A rhythm and blues, a hillbilly vagy más néven rockabilly és a western swing elemeiből forrt ki az 1940-es évek végén, hogy azután az 1950 – es években viharos sebességgel hódítsa meg egész Amerikát majd nemsokára átterjedjen Európába is.Egy lemezlovas használta először a rock and roll nevet 1953-ban. a férfi neve Alan Freed.
Zenei világa
Egyik őse, a rhythm and blues (R&B) is a 40-es évek második felében kezdett kifejlődni. A Billboard magazin meghatározása szerint az R’n’B egy populáris fekete műfaj, míg a fehérek hasonló zenei stílusát a country and western névre keresztelték. A rhythm and blues-t úgy tudjuk megkülönböztetni a klasszikus rock and roll számoktól, hogy általában fekete előadók éneklik, több benne a blues és a jazz elem, valamint a fúvósok is nagyobb szerepet kapnak.
Másik őse, a western swing Texas, California és Oklahoma államokban volt népszerű a 40-es években és az 50-es évek elején. Megfigyelhetők benne a klasszikus swing, jazz, honky tonk és country dalok jellegzetességei.
A tánc
A rock and roll mint tánc a boogie-woogie és a Lindy Hop swing elemeiből alakult ki.
Az akrobatikus rock and roll már inkább sport, mint tánc. Ennél a zeneiség visszaszorul, a lényeg inkább az akrobatika és a párok összehangolt szinkron kéz- és lábmunkája. Ezt a táncot koreográfiára táncolják, szemben a hagyományos rock & roll tánc irányzatokkal.
Angol tánctanárok alkották meg a versenytánc latin táncainak egyik legnépszerûbbikét: a jive-ot, mely szalonképes rock & roll, így a jive bevonult az elõkelõ báltermekbe és a világtánc-programba.
A lindy hop nevét sokáig nem ismerték, a nevét egy Shorty nevű férfi adta. Ő swing keveréket táncolt párjával Big Beával. Állítólag Big Bea 2 méter volt és Shorty meg mint a neve is jelzi, kicsi (alacsony volt).
KEREKESSZÉKES TÁNCSPORT
A mozgáskorlátozottak, a testi fogyatékossággal élő sportolók táncsportja rendkívül elegáns, kecses és stílusos sport.
Táncstílusok:
- Standard táncok (angol és bécsi keringő, tangó, lassú foxtrott és quickstep)
- Latin táncok (szamba, cha- cha- cha, rumba, paso doble és jive)
- Freestyle (minden művészi és mai táncstílus)
Formák:
- Combi tánc – a kerekesszéket használó táncol egy álló partnerrel.
- Duó tánc – két kerekesszéket használó táncol együtt.
- Csoportos tánc – csak kerekesszéket használók táncolnak, vagy kerekesszéket használók együtt táncolnak álló partnerekkel (kis csoport, nagy csoport, kis formáció, nagy formáció).
- Szóló – a kerekesszék használója táncol egyedül.
A mozgáskorlátozott táncosoknak lehetőségük van arra, hogy elektromos kerekesszékek segítségével táncoljanak, ha szükséges.
Történelem
A kerekesszékes tánc rekreációs és rehabilitációs célokkal indult Svédországból 1968-ban. Els-Britt Larsson volt az egyik úttörője ennek a lenyűgöző sportágnak. Az első versenyt Svédországban rendezték 1975-ben, majd 1977-től a nemzetközi versenyek követték. 1984-ben a kerekesszékes táncosok megrendezték Münchenben (Németország) az első Rock’n Roll Európa-bajnokságot. 1985-ben Hollandiában rendezték az első hivatalos standard és latin Európa-bajnokságot. 1998-ban Japánban rendezték az első Világbajnokságot. A kerekesszékes táncsport irányítója a Nemzetközi Paralimpiai Bizottság (IPC) lett. The International Paralympic Committee/ Wheelchair DanceSport (Nemzetközi Paralimpiai Bizottság/ Kerekesszékes TáncSport) és WDSF kötött együttműködési megállapodást fejlesztési és támogatási célból. Magyarországon 1999-ben megalakult az első kerekesszékes tánccsoport, a Gördülő Tánccsoport, a szabadidő tevékenység keretein belül.
A későbbi évek folyamán megalakult:
Roll Dance Budapest (2001), Step and Roll duo (2006), Wheelchair Dance Stars (2012), ParaDance Company (2012), Rolling Country (2012).